Debatt: Ett nationellt vätgasmål krävs för att nå EU-målen

EU:s klimatagenda är tydlig: förnybar vätgas är en central del av unionens strategi för att nå målet om klimatneutralitet till 2050. Kommissionen har satt ett mål att producera 10 miljoner ton förnybar vätgas (ca 333 TWh) inom EU senast 2030. Det är en signal att agera på.

Elektrifiering kan nämligen inte lösa alla utmaningar kopplat till den gröna omställningen. Vätgas fyller viktiga luckor, särskilt i sektorer som är svåra att elektrifiera. Tunga transporter, sjöfart, flyg och energiintensiva industrier som stål- och kemikalieproduktion är beroende av alternativa lösningar för att fasa ut fossila bränslen. Här kan fossilfri vätgas revolutionera både energisystem och industriproduktion, samtidigt som vi bidrar till att stärka den globala konkurrenskraften för svenska, och europeiska, industrier.

I en tid av osäkerhet kring Europas energiförsörjning är det en möjlighet för Sverige ta vara på.

Vätgas spelar också en avgörande roll för att stabilisera energisystemet. Den kan lagras och användas som reglerkraft vid perioder av låg elproduktion från vind- och solkraft.

Därtill bidrar den till att stärka försörjningstryggheten. I en tid av osäkerhet kring Europas energiförsörjning är det en möjlighet för Sverige ta vara på.

En framtidsindustri med stor potential

Sveriges förutsättningar att producera fossilfri vätgas är goda: vi har omfattande tillgång till förnybar el och en välutvecklad industriell bas. Därmed har vi också möjligheten att inta en ledande position i Europa.

Men Sveriges insatser hittills är alltför begränsade. Sverige har inga mål för produktion av fossilfri vätgas. Det finns heller ingen tydlig plan för hur vätgasen ska distribueras så att den blir tillgänglig där den behövs och när den behövs. De regulatoriska insatser, inklusive stöd och styrmedel, som gjorts hittills har varit osystematiska. Ett nästintill övertydligt exempel är att Klimatklivet stöttat utbyggnad av tankstationer för förnybar vätgas samtidigt som det kvarstår betydande hinder som behöver röjas för att få till både utrullning av fordon, utbyggnad av inhemsk produktionskapacitet och import.

Statligt stöd – en nyckel till framgång

Utmaningarna med att bygga upp en fungerande vätgasindustri är stora. Marknaden är ny, tekniken är kapitalintensiv, och de initiala investeringskostnaderna är höga. Här krävs ett statligt stöd som skapar de rätta förutsättningarna. Regeringen bör:

  1. Anta ett nationellt produktionsmål för vätgas: Genom att ta fram ett mål som främjar produktion i hela värdekedjan, kan Sverige vara med och bidra till EU:s mål och dra nytta av framtida affärsmöjligheter.
  2. Utveckla Klimatklivet alternativt inför ett investeringsstöd för produktion av fossilfri vätgas: Klimatklivet bör få ett bredare mandat och ökade resurser för att stödja omfattande och strategiska vätgasprojekt, speciellt mot bakgrund av Industriklivets framtida osäkerhet och Naturvårdsverkets nya riktlinjer för Klimatklivet.
  3. Inför en produktionspremie för fossilfri vätgas: För att stötta produktionen av vätgas bör ett produktionsstöd likt det som redan finns för biogas inrättas.
  4. Inför styrmedel som säkrar efterfrågan: Förutom produktionsmål behövs det långsiktiga och förutsebara styrmedel. För transportsektors del behöver det säkerställas att totalkostnadskalkylen (TCO) för en vätgaslastbil är i paritet med en diesellastbil.

Energimyndigheten kommer i dagarna med en slutredovisning gällande sitt vätgasuppdrag. Vår uppmaning till myndigheten och Regeringen är att våga ta ett kliv framåt. Genom att investera i fossilfri vätgas stärker vi inte bara våra klimatambitioner utan också vår energisäkerhet, industriella konkurrenskraft och ekonomiska utveckling Men det är bråttom. Investeringarna är tidskrävande så för att nå nödvändig produktionskapacitet 2030 krävs beslut redan nu.

Regeringen har möjligheten att skapa många nya jobb och attrahera stora investeringar till landet genom att nu bana väg för en ny grön industri och energipolitik – låt oss inte missa den chansen.

Sara Wihlborg, Sverigechef Lhyfe

Björn Aronsson, verksamhetsledare Vätgas Sverige