Hydri inviger vätgasstation vid E6 i Håby

Peter Enå vd Hydri, Michel Thomas vd Qarlbo Energy, Per-Arne Blomquist vd Qarlbo, Martin Svedberg Rödin, Munkedal Kommun, Daniel Bergstrand Volvo Trucks, Mikael Backström Rasta, Fredrik Landegren TRB Sverige och Mikael Antonsson Hydri.

En vacker och kylig decemberdag medverkade Vätgas Sverige på Hydris invigning vätgastankstation i Håby – Munkedal. Trots kylan samlades representanter från både näringslivet och offentlig sektor för att inviga det unika Hydrikonceptet med fossilfria drivmedel, vilket nu under det kommande året rullas ut i Sverige på Rastas truckstops.

Hydris rikstäckande satsning av byggnation av tankstationer är tillsammans med övriga bolag som bygger vätgasinfrastruktur en viktig pusselbit för att möjliggöra hållbara transportlösningar. Företaget har tidigare i höst invigt sin första vätgastankstation i Göteborgs Hamn.

En viktig knutpunkt för hållbara transporter på västkusten

Håby i Munkedal är beläget vid E6:an, drygt 1 h norr om Göteborg och är en central knutpunkt för tunga transporter längs västkusten. Peter Enå, vd på Hydri berättar att de valt Håby både för att placeringen är strategiskt lämplig då E6 är en av de mest trafikerade transportsträckorna på västkusten samt att kommunen varit positiv och lösningsorienterad för att få stationen på plats.

För Munkedal och regionen är detta inte bara en investering i infrastruktur, utan också ett sätt att positionera sig som en ledande aktör i omställningen till hållbara transporter. ”Detta är bara början. Munkedal är redo att vara först ut och sätta vår kommun på kartan för framtidens transporter, säger Martin Svedberg Rödin, ledamot kommunfullmäktige Munkedal.

Rasta möjliggör fossilfri omställning på sina anläggningar

Den nya stationen är anpassad för tung trafik och är en del av ett större initiativ för att bygga ut infrastrukturen för vätgasdrivna transporter i Sverige. Mikael Backström från Rasta betonade vikten av att göra hållbara alternativ tillgängliga längs deras Rasta stationer som ligger vid Sveriges viktigaste transportleder.

Transport- och logistikbranschen välkomnar fossilfria drivmedel

Fredrik Landegren från TRB Sverige lyfte fram att utbyggnaden av vätgasstationer är en del av omställningen, men att det finns en viktig flaskhals: ”Våra medlemmar ställer gärna om till fossilfria fordon, men det som saknas är fordonen. Ett viktigt medskick är att fordonstillverkarna behöver öka takten.”

Volvo Trucks utvecklar vätgasdrivna fordon

Daniel Bergstrand från Volvo Trucks berättade att företaget arbetar intensivt med att introducera tunga fordon, både med bränsleceller och ombyggda förbränningsmotorer som drivs på vätgas, på marknaden inom fem år. Samtidigt ser de möjligheter att påskynda omställningen genom att initiera pilotprojekt redan innan dessa lösningar blir kommersiellt tillgängliga.

Samarbete nyckeln till fossilfria transporter och klimatmålen

För att möjliggöra en snabbare övergång till fossilfria transporter och nå klimatmålen krävs ett nära samarbete mellan olika sektorer. Fordonstillverkare måste öka takten i utvecklingen av fossilfria fordon, producenter av grön vätgas behöver säkerställa hållbar och tillgänglig energiförsörjning, och infrastrukturen måste byggas ut för att möta behoven.

Samtidigt spelar statliga incitament och strategiska åtgärder från regeringen och näringslivet en avgörande roll i att skapa förutsättningar för investeringar och innovation. Endast genom att samla resurser och expertis över sektorsgränser kan vi påskynda omställningen till en hållbar transportsektor och säkerställa en grön framtid.

Utveckling av infrastruktur för vätgas möjliggör grön omställning

Utvecklingen av infrastrukturen för vätgastankstationer i Sverige innebär ett stort steg framåt i omställningen till fossilfria transporter. Vätgas Sverige är glada över den framgång som nu tar form och ser med tillförsikt på hur denna utbyggnad kommer att bidra till att skapa förutsättningar för hållbara transporter i hela landet.